Till Gammal o Ung & titta in i mitt Pysselrum...

Hej kära bloggisar...

Vad kul att se er här idag igen!
Jultävlingen - etapp 1
börjar gå mot sitt slut, så skynda er att skapa nu!
:D
 Det rullar in massvis med fina bidrag och det är så spännande
att se vad som kommer in nu på slutspurten!

***

I går visade jag lite basics om stämpelvård och montering,
och idag tänkte jag visa hur jag förvarar mina stämplar...
Ni får gärna dela med er om hur ni har det och hur ni gör!

Men undra vad detta ska bli?


Men först ska jag visa er två versioner av ett skolfoto.
Många av er har säkert fått hem skolfoton i massvis och
det är ju en utmärkt julklapp att ge bort.

Så först ut är en canvastavla gjord till Puck o Östen.
Den andra är gjord till Sinead själv.

Två helt olika stilar - två helt olika generationer!



Här är Layouten till Sinead.
Denna ska också bli en canvas, men då jag bara hade en hemma, fick detta vänta lite.

Layouten går i svart, vitt och rosa 
och känslan jag ville få fram är hennes spralliga och glada jag,
men också hennes kvinnliga, mjuka och söta sida.



Söt metalltag med ännu sötare björn, rosa biljetter, pompomband, blommor och bling
skapar tillsammans en härlig mix av 3D-effekt och rörelse...

Svarta thickers med blankfinish blev pricken över i:et. 



Muffinsen har jag maskat, så att det blev tre härligt och aptitretande muffinsar.
Färglagt med distresser och lagt vit fluff som grädde...
Mumsens fillibabba



Här är muffinsen!

***

Nu till Sinead version nr 2...
En canvas till Puck o Östen att titta och vara stolta över..
:D
Perfekt som julklapp till mormor/farmor och morfar/farfar.



En gó kompott av gammalt o slitet med nytt och ungt!
Ni kan väl gissa vem som är ungt!? haha.



Jag började med att färga in duken i krackeleringsfärg. 
Alltså en färg som gör att det spricker och blir riktigt gammalt och härligt.
Sedan stämplade jag med favoritswirlen - Tog ditressdynan nyans Vintage photo till detta.
Läckert!



Drog även med distressdynan runtom sidorna, gnuggade med en fuktig handduk
och stämplade åter med swirlen...
Lagom effekt men ändå det lilla extra...



Nyckelhål och nyckel (föregående bild) är dekorationer jag älskar...
Blir så vackert och talande...
Tim Holtz biljetter är mumma för själen, men Mariante gör ännu snyggare själv...



Så till det roooligaste av allt...
Att få använda tjockedamen och farbrorn!
Jag klädde dem enligt inlägget innan och förhöjde dem med 3d-kuddar...
Visst är de bara för härliga?!

Här är deras lite magrare vänner:

 

Pucko o Östen texten stämplade jag på remsor av vanligt tråk-papper och chalkade runtom.
Ser nästan ut lite som ett gammalt staket när man gör så.



Och lilla kissen Kolle får vi inte glömma... här ligger han å slappar!

:D

Så var jag ju bara tvungen att provhänga tavlan också!
Så här blev det:




Nu till förvaringen!
Ni får ursäkta de tråkiga fotona, men jag lovar,
att försöka få stämpelförvaring spännande det är svårt!

:D

     

För jag har en praktisk förvaring och inte en snygg sådan.
Dessa permar är mycket breda i ryggen och har två stora ringar innuti.
Jag får plats med ca 7 plastfickor med stämplar i varje pärm. 
De plastfickor jag har är i ganska tjock plast och är förslutningsbara med dragsko.

Jag var ju med om en liten incident med en av mina kissar så därför valde jag att förvara 
stämplarna tryggt och säkert.

Stämplarna behöver alltså inte ligga i plastfickor!
Men det bästa är att förvara dem på laminat - blank sådan.
Foamet fäster inte så bra på matt laminat.

För den som inte har så mycket stämplar eller som jag som gillar att ha
små tjafs i dem, kan använda sig av tomma CD-fodral.
Smidigt och lättöverskådligt.
Tar dessutom nästan ingen plats och är lätt att ta med sig på träffar och
pysseldagar!

***************************

Det var allt för i dag!

Å jag hoppas att detta kickat igång era små gråa pysselceller!! *skrattar*
För som sagt, Jultävlingen är i full gång
så se till att vara med om de fina priserna du med!

Vi ses snart igen och då ska jag bjuda på lite ojuligt med julstämplarna 
och visa er en liten hemlig serie av julsaker...

Massor av kramar YooRee



*Kramis*
Från göbben å gömman oxå!

 


Kommentarer
Postat av: Bollebygdsbo

Tack för finfina idéer för både det ena och det andra.

Ser alltid fram mot att titta in här på bloggen.



Ingela i Bollebygd

2008-11-13 @ 06:52:32
URL: http://kreativitetsbloggen.blogspot.com
Postat av: Anneli

Nu vet jag vad jag ska göra med alla mina canvasdukar som står sammlar damm i hörn, sedan jag började göra kort... vilken bra ide :-))



Så snyggt det blev, vilken bra julklapp.

Vilka bra uppslag man får varje ggr man tittar .

// Kram Anneli

2008-11-13 @ 06:58:03
URL: http://anneli.segeson.se
Postat av: Sollan

Underbart och inspirerande! Som alltid!! Kram!

2008-11-13 @ 07:17:30
URL: http://minscrubb-sollan.blogspot.com/
Postat av: hoppetossa

Du är bara bäst.....

Grattis till dem som får de där inga fina tavlorna!

2008-11-13 @ 08:22:02
Postat av: Karin- Essmo

Vilka underbara tavlor! =) & va fint att måla canvas med crackeleringslack.. har några burkar som jag inte riktigt vet vad jag skall göra med..

Tack för alla tips & ideér!



PS, tack igen för tipset om att doppa saxen i rengöringsmedlet innan man klipper i Ez-foam, prövade detta igår & det har aldrig varit så lätt! =) Så TACK!!

2008-11-13 @ 09:01:31
URL: http://essmos.blogspot.com/
Postat av: petraso

Sååååååååååååååå snyggt!!!

2008-11-13 @ 11:10:51
Postat av: yoli

2008-11-13 @ 11:22:58
Postat av: yoli

HIHII vad kull att ni tycker om mina basics-inlägg... Å ja, jag hatade att foama innan jag fick tips om att ta lite rengöring på!! Nu är det ju nästan kul igen istället..



Och just canvastavlor att ge bort är sååå uppskattat, brukar ge till vänner och mina verk pryder många väggar nu!! skratt



Kram



2008-11-13 @ 11:25:38
URL: http://yolis.blogg.se/
Postat av: Lotta

Vilka superfina tavlor.

2008-11-13 @ 13:06:31
URL: http://loppipop.blogg.se/
Postat av: Anna

Wow, varför har jag aldrig hittat hit innan!?!? SÅÅÅ mycket inspiration och glädje i en blogg! Återkommer garanterat massa mer gånger!



Tack för denna titten!

KramKram Anna

2008-11-13 @ 13:47:21
URL: http://annascrapar.blogspot.com/
Postat av: Maria Ammar (mammaria79)

Storsnyftar... Tänk vad fina bidrag jag hade kunnat gjort med era fina nya julstämplar!!! Varför beställde jag dem inte??? :0(



Har ju bara era textstämplar och rullade rutor... Men jag såg att ni tipsade om den "gamla" jul texten och rullade planschen, visst passade de bra ihop!! ler

2008-11-13 @ 15:00:09
URL: http://mariaammar.blogg.se/
Postat av: lenislenis

Riktigt, riktigt snyggt!!!

2008-11-13 @ 15:47:41
URL: http://lenislenis.blogg.se/
Postat av: Malin

Åh, vad fint!!! Tänk om man kunde få till det sådär!!! Natii natti!

2008-11-13 @ 22:58:37
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Kamilla

ÅÅå så underbart YooRee!!

Hmmm sitter och tvingar mig att inte handla stämplar...men visst har Puck o Annicka ingen undre köpgräns va???

Då kanske man kan köpa bara en eller tvåååååååhundra Moooahahahaha

Vill ha fler stämplar...stampoholic, njaaa...inte jag inte, jag kan sluta när som helst! ;D

2008-11-14 @ 00:46:12
URL: http://kamillasscrapping.blogspot.com
Postat av: yoli

Hahahaha Kamilla - näää inga undre gränser med tvååååhundra tackar vi för!! skrattar så jag nästan tappar datorn



Kram på er allihopa!!

Ni är så goá å det gör gott för humöret i väder å rusk som detta....

Sol, scrap och stämplar, det är livet det!! :D



2008-11-14 @ 02:21:12
URL: http://yolis.blogg.se/
Postat av: Puck

Ja du Yoli då kan du sluta skratta nu för jag ringer strax o väcket dig mohaaaaamohaaaa

och klockan är bara 7.30 .



Men men, dessa LO,s är bara så fina att dom skall upp på väggen genast.

Puckiz

2008-11-14 @ 07:32:57
Postat av: Åsa

Undrar bara hur du gör "fluffet" på muffinsen?

Ser riktigt coolt ut!

Vänliga hälsningar

Åsa

2008-11-14 @ 11:54:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0