Penngalning lös...

Trodde du att du visste allt man kan göra med en penna? Då tror du helt fel, för nu tänker jag visa dig användningsområden du inte hade en aning om.  ;P Men innan vi kommer dit ska jag snabbt gå igenom några av de olika pennornas användningsområden samt vad som skiljer dem åt.

Först ut blir Soufflén och Glazen. Dessa är båda två häftiga pennor med nästan obegränsade möjligheter. Här kan bara fantasin sätta stopp.

   

Du kan skriva på alla hårdare material (plast, glas,metall, sten, foton) med dessa. De bildar en embossad yta vilket ger en häftig 3D- effekt. Torktiden är dock ca 1-5 min beroende på material. papper tar minst tid. De tål handdisk om man målar på glas. Ovan kan ni se hur jag har färgat och mönstrat mina egna vanliga bradz.

Den stora skillnaden pennorna emellan är att Glazen är genomskinlig och att Soufflén är täckande. Färgskalan ser dessutom olika ut och Glazen har fler nyanser att välja mellan.



Sedan har vi Hjälppennorna som från början är en vanlig skrivpenna, men då de är vattenlösliga kan man leka nästan hur man vill med dem.



Överst ligger Moonlight och längs till höger ligger Metallicen. De andra två är Stardust - mörk och ljus.



Jag ska nu visa upp en färgläggnings teknik med hjälp av tre olika typer av pennor. Beroende på vilken effekt du önskar av resultatet gäller det att välja rätt sorts penna.



Åt vänster ser vi en Souffle-penna som ger en matt och mjölkig finish. I mitten har vi Glazen som ger en blank och glasig yta, och till höger är Metallic-pennorna som ger ett glittrigt och skimmrande resultat. Så beroende på vilken form av motiv och hur jag vill att mitt kort slutligen ska se ut, väljer jag vilken penna jag kommer att använda. Det går givetvis att blanda sorterna med varandra för att kanske belysa och ge olika effekt åt olika detaljer.



Tekniken för samtliga kort är densamma. Jag stämplar först  med VersaFine, en svart och vattenfast dyna. Sedan lägger jag lite färg längs konturerna och tonar sedan ut färgen med hjälp av en fuktig pensel. När det gäller Souffle´n och Glazen, som är en vattenfast färg när den torkat gäller det att måla små partier i taget så att färgen inte hinner torka.



Här ser ni tydligt hur jag lagt färg med pennan för att sedan tona ut med penseln. På denna bilden har jag använt en vanlig hjälppenna (Metallic) vilka är vattenlösliga även när de torkat.



Här är resultatet från Glaze-pennan. Visst ser muffinsen härligt aptitretande ut.



Gör din egen overlay. Börja med att stämpla upp valfritt motiv på vanligt vitt papper med vattenfast dyna. Färglägg motivet som ovanstående beskriver. Lägg sedan en bit overhead plast över motivet.

  

Tag sedan antingen en Glasz eller Soufflé penna och måla av konturerna på motivet. När du är klar med det låter du det ligga och torka. Under tiden kan man börja förbereda resten av kortet. Sedan klipper du ut båda fjärilarna och färster dem så att de "skuggar varandra" Annorlunda och roligt resultat på ett mycket stilrent kort.

Det var allt för idag!
Hoppas att min lilla pennlektion har varit inspirerande....

kramar YooRee YOLI

Kommentarer
Postat av: Maria

Tack för härlig inspiration! Jag har, än så länge, endast färglagt med Promarkers. Men nu blir jag väldigt sugen på att prova andra pennor som du beskriver. Och sugen på lite andra stämpelmotiv, från Stämpelboden ;-) /Maria

2008-09-21 @ 09:40:15
Postat av: Annika

YooRee, du är ju bara såååååå duktig...på allt, det är orättvist. Kram Annika

2008-09-21 @ 09:54:48
Postat av: Anki

Jättekul med tips och idéer om olika pennor. Själv färglägger jag mest med mina akvarellfärger (vanliga kakor) eller mina SU markers (inhandlade i Chicago).

Skall ta en tur till Alingsås ngn dag och kolla in vad ni har mer - bor ju bara 1 timma bort i Lilla Paris! - Anki

2008-09-21 @ 10:46:26
URL: http://bargman.blogspot.com/
Postat av: rebecka/bleckvard

shit vad duktig du är! :D det blev ju bara hur snyggt som helst! lite sugen på dessa pennor nu ;) haha

2008-09-21 @ 11:16:23
URL: http://bleckvardsscrap.bloggagratis.se
Postat av: ulrika_m

Vilka jättebra tips! Tack så mycket!

2008-09-21 @ 11:20:15
URL: http://ulrikascreativecorner.blogspot.com
Postat av: midalina

Woow! Jag som har några av de olika pennorna redan (är oxå lite pennoman :) ) Måste prova och lära mig nya kul tekniker. TACK!!

2008-09-21 @ 12:36:04
URL: http://www.midalina.blogspot.com
Postat av: yoli

tackar tackar tjejer... alltid lika kul att kunna inspirera...



Ja, jag tycker verkligen att ni ska prova på dessa pennor för de är värda sin vikt i guld... :D



kram

2008-09-22 @ 21:45:54
URL: http://yolis.blogg.se/
Postat av: Monica

Kul med nya sätt att använda prylarna på!! =) Hittar mycket tips och idéer här hos er - tackar och bugar!!

2008-09-27 @ 17:59:00
URL: http://monica66.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0