Mitt vinterland, de 3 vise "gubbarna" och ett varmt hjärta.



Nu är det verkligen vinter ute
 kylan biter lite i kinderna och solen kämpar för att värma våra små frusna kroppar!
Luften är hög och varje andetag känns friskt och renande
 dagligen är  jag ute och promenerar och ser det härliga vinterlandskapet.
Vädret, kylan å den lätta snön som föll igår
gav mig inspitration att skapa några vinterkort.

Så mer vinter å snö kommer det att bli i detta inlägg så innan vi startar,
här mina vänner värm er ett slag...

 
De flesta skapar juliga kort i dessa tider..

Men alla gillar kanske inte traditionella julkort och
vad kan då passa bättre än en vinterhälsning.
 
***

För er som missat att vi har fått in nya stämpelmotiv klickar
Här!

Eller kanske du är sugen på att ta fram ett eget förslag till vårt nästkommande stämpelkit!?
Missa inte vår nya och häftiga tävling med fantastiska priser!
Ta mig till:

Fyll Gluggen

***

Idag ska jag visa er ur man med hjälp av
 "maskning"
kan skapa läckra kort och få en stämpal att se helt annorlunda ut. 



Här är snögubben som idag ska klonas och bli till tre!
Spännande va?
Jag menar hur har detta gått till?
Jodå, det är lätt som en plätt bara ni får se det:



Först stämplar man upp sitt motiv på det papper man ska använda till sitt kort.
Detta motiv är basen för hela maskeringen, men också det motiv som kommer längst fram.
Sedan stämplar man samma motiv en gång till på en post-it lapp.
Man måste inte stämpla på en post-it, går lika bra med vanligt skrivarpapper,
men pappret måste vara tunt.
Fördelen med en post-it är att den redan är lite självhäftande!




Så nu har du två lika motiv,
ett på pappret + ett på post-it lappen.
Det på post-it lappen klipper du ut längs med konturerna.


        

Täck sedan motivet med den utklippta mallen.
Stämpla igen lite brevid och vipps har du två snögubbar som står brevid varann,
utan fula linjer som skär emellan!
Ja man kan ju faktiskt tro att stämpeln är köpt som tre gubbar i rad!
:D





Prova också med att blanda olika motiv med varann.
Jag kan tänka mig att de populära julkulorna hade kunnat bli mycket fräcka maskerade.
Själv har jag stämplat på två post-it lappar och då täcker man båda motiven och stämplar en gång till.



Resultatet blev så här.
De 3 vise "gubbarna" eller tänker de? "ser du stjärnan i det blå?"

Snögubbe
Snögubbarna har jag  även embossat
för att förstärka känslan av snö och is så har jag använt följande 2 pulver
 clear och hologram  

De är sedan målade med promarkers och stickles.

Hattarna och längst ner har jag dekorerat med fluff. (visar detta på torsdag).
Snöflingan är från ett annat papper och jag har satt snöflinga bling i mitten.

ä2 Snöstjärna

Ni har väl heller inte missat bloggjakten - där vi letar efter just dina kort
och där du har chans att vinna både stämpel RAK
och kanske också en gäst-DT plats!

Här har vi en av våra RAK-vinnare:
Med denna mycket smarta önskelist- förvaring vinner
Bollebygdsbo
veckans Bloggjakt.



Är nybörjare både på stämpling och att beskriva vilket material jag använt mig av, men jag ska försöka i alla fall.
Materialet till "Önskelistelådan" är kartong från Stämpelboden, med den bruntonade sidan utåt.
Stämplar från - just det
Stämpelboden.
Vitt och genomskinligt embossingpulver.
Ett lädersnöre trätt genom hål upptill på kanten.
Bjällran på sidan hittade jag bland mina "gömmor" i "möjlighetsrummet".

Det var verkligen kul att göra denna låda.
Nu har de tre äldsta barnbarnen fått den
att lägga sina önskelistor i.
På baksidan finns stämpelbodens "önskelistestämpel"
från de nya stämplarna "En REN jul"
Detta är några av mina första alster.
Nu ska jag fortsätta öva -
öva och öva för att bli bättre på detta roliga.


Vi tackar dig för detta mycket fina och mycket inspirerande alster...

***

Skyltsöndag - Februari Mara
Är de två stora jippon vi har på gång.
Skyltsöndagen är drop-in, medans maran måste bokas.

***

& PS
Har du en Steg för steg önskan
maila oss och du kan vinna det vi skapar i inlägget!

***

Massor av frostiga och vintriga kramar från
Christine/Älgen

Kommentarer
Postat av: Hoppetossan

Å vad skoj att maska :o) det måste jag testa!

Grattis Bollebygdsbo och välkommen in i scrap och stämpelträsket!

2008-11-26 @ 07:28:49
URL: http://hoppetossadesign.webblogg.se/
Postat av: Setterfreak

Håller med Hoppetossa.... Grattis och välkommen i scrap- och stämpelträsket!

Christine, vad kul att du visar maskningen....håller på att maska in trollbrudparet bland en massa stenar etc....skall börja färglägga nu och det känns nervöst....med så många detaljer....skall bli ett kort i efterskott till min kusin som gick och gifte sig hastigt och lustigt utan att säga det till någon....



Kram Ulle

2008-11-26 @ 07:53:28
URL: http://setterfreak.blogg.se/
Postat av: Cyllan

Tack för lektionen i maskning - blir något att prova på i framtiden.

Grattis till RAK:en Bollebygdsbo -vilken kul idé att göra en önskelist-låda. Jag tycker du lyckats kanonbra för att vara nybörjare på detta hära.

2008-11-26 @ 12:07:48
URL: http://h-zon.blogspot.com
Postat av: Sofi

Det är roligt med maskning. Så många av mina gamla stämplar som jag helt plötsligt har hittat nya sidor med.

Tack igen för en underbart bra sida där man alltid kan få info om något nytt.

2008-11-26 @ 12:47:07
URL: http://soffipropp79.blogspot.com
Postat av: Lotta

Grattis till RAK:en Bollebygdsbo

Maskning ja det var ett tag sedan. Kanske ska man prova på att göra det igen...

Kram Lotta

2008-11-26 @ 12:48:32
URL: http://www.lottamalm.blogspot.com/
Postat av: Kamilla

Grattis till Bollebygdsbo vad kul att du upptäckt denna underbara hobby!! :D

Maskning är helt klart användbart!

2008-11-26 @ 16:33:44
URL: http://kamillasscrapping.blogspot.com
Postat av: lillis70

Grattis Bollebygd!

Jag tror bestämt att jag ska börja öva på maskning, har inhandlat postitlappar (för länge sedan) men nu var det en beskrivning som jag förstod!

Kram

2008-11-27 @ 10:51:29
URL: http://lillis70.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0