"Hel-embossing"

Hej alla pysselglada!

Jag tänkte jag skulle försöka att inspirera er att ta fram embossingpulvret och leka lite.

Intresset för färgläggning har ökat en hel del den senaste tiden tycker jag och det kommer hela tiden nya sätt att färglägga på. Det är inte alls konstigt att det uppstår många frågor kring detta, till exempel vad man ska använda för dyna till just de pennorna och/eller speciella färgen. Promarker pennorna t.ex. som är alkoholbaserad - där ska man använda en vattenbaserad dyna eftersom annars alkoholen löser upp färgen från dynan, alltså om du använder en vattenfast dyna.
Om man inte vill tänka på alla dessa regler är embossing ett jättebra sätt.
När du har embossat ditt motiv kan du använda både Promarker, distressmålning, akvareller eller chalks etc. etc.

 Ett tips om embossing är, att om du vill klippa ut ditt motiv ska du tänka på att klippa någon mm utanför kanten. Embossingen har en tendens att "spricka" om du klipper i det eller böjer pappret efteråt.

Du kan också göra en "hel-embossing". Här har jag klippt ut en vanlig bit av vit kartong.
Täck biten med embossingbläck - du kan använda dig av VersaMark eller vilken pigmentdyna som helst, t.ex. VersaColor eller ColorBox cateyes. Bläcket i en pigmentdyna är lite kladdigare och torkar långsamt.



Strö på pulver över hela kartongbiten, häll av det pulver som inte har fastnat och värm tills allt pulver smält.
Du ser skillnaden här - hur pulvret ser ut när det är smält och inte är det.



Innan pulvret har stelnat - häll på ett lager till, häll av det överflödiga och värm igen.
Du kan upprepa hur många gånger du vill tills du har fått den tjocklek du önskar.

När du är nöjd, gör ett avtryck i embossingen med valfri stämpel. Först måste du dutta stämpeln i en dyna, jag har här valt en vit pigmentdyna. Avtrycket gör du innan embossingen har stelnat.



OBS: Låt stämpeln sitta kvar en stund tills embossingen svalnat!!!

På samma sätt kan man embossa chipboards, thickers mm.

Här visar jag ett par exempel där jag använt min "hel-embossing-bild", thickers-bokstäverna och mina utklippta duvor som jag först har embossat.








I bakgrunden ser ni en tavla med olika "inchisar", både som jag gjort själv och bytt med vänner. Det är ett jätteroligt sätt att göra små konstverk på. En inchies är endast ca 2,5 cm, så visst kan det vara lite pilligt. Jag återkommer om dessa.

Så länge - ha det gott alla :-)

PS: Jag ska här uppdatera en sak, eftersom YooRee nämnde det här med olika sorters embossingpulver. Det finns alltså ett sorts pulver som heter UTEE, som står för Ultra thick embossing enamel, som är det vanligaste att använda till "helembossing", men det går alltså att använda helt vanligt pulver.

    

På den lilla inchisen till vänster har jag använt - VersaMarkdyna + Extra fine svart embossingpulver
Och på den lilla inchisen till höger har jag använt - VersaMarkdyna + vanligt Silverembossingpulver.
Man kan självklart avnända en rolig pigmentfärg istället för VersaMark och embossa med ett klart pulver, eller varför inte med ett klart pulver innehållande glitter. :DS

Kramar
/Stamparina


Kommentarer
Postat av: Milla

Wow, så läckert det blev med "hel-embossing".

2008-10-19 @ 22:46:00
URL: http://millasblog.blogg.se/
Postat av: yoli

wow vad läcker den blev gästboken - å jag diggar lampan som matchar... :D

Jag visste inte att det gick att stämpla även i vanlig embossing... Häftigt!! Tänk att man alltid lär sig ngn nytt!! hihi..



kramar

2008-10-20 @ 00:28:58
URL: http://yolis.blogg.se/
Postat av: Lilla pyssel Inger

WOW vilken underbar ide blev hur snyggt som helst tack för ideen :)

Kramis

Inger

2008-10-20 @ 09:12:07
URL: http://scrappingmedinger.blogg.se/
Postat av: Miax

Åh tack för denna underbara superide. Blir lätt att embossingpulvret endast ligger och dammar...nu ska jag genast prova.

Kram

2008-10-20 @ 22:58:14
URL: http://miascrapparochler.blogg.se/
Postat av: Anneli

Vilken härlig ide den måste jag bara testa., tusen tack för tipset.



/ Kramizar Anneli

2008-10-21 @ 07:07:09
URL: http://anneli.segeson.se
Postat av: Karåla

Läckert, det måste jag testa!

2008-10-22 @ 14:07:05
URL: http://carolas-kortblogg.blogspot.com/
Postat av: Stamparina

Jätteroligt att ni testar! Det viktigaste är att våga prova och ha kul, inte att göra några proffskort. Jag lovar, om inte nu - så en vacker dag har man nytta av att ha tekniker med sig i bagaget. Man lär sig mycket om hur olika papper, färger och andra tillbehör fungerar.

Kram

/Stamparina

2008-10-23 @ 14:35:48
URL: http://stamparina.blogg.se/
Postat av: Diana

Cooolt, UTEE ska helt klart stå på önskelistan!

2008-10-23 @ 16:17:58
URL: http://decdia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0