Falskt linne, del 1


Hejsan alla i vårsolen!


Nyponros liten


Nu ska jag fortsätta att visa lite "falskheter". Denna gången blir det "Falskt linne"!

1. Ursprungstekniken tror jag är denna, att dra sandpapper eller stor nagelfil över blankt papper (Glossy Paper). Man drar sandpappret först vågrätt och sedan lodrätt (eller tvärtom).

2. Därefter drar man färg från en eller flera vattenbaserade stämpeldynor direkt på ett glatt underlägg, t.ex. ett bakplåtspapper i teflon.

3. Spraya vatten över färgen som finns på det glatta underlaget.

4. Doppa nu det blanka pappret med den "filade" sidan nedåt. Ta upp och låt torka!


Nedan: Glossy Paper som är filat med en nagelfil. Resultatet blir en mycket fin "linnestruktur".




Ut och leta i förråd och kök efter olika grejer du kan använda!!! :-D
Har du ingen ugnsduk, prova med en plastficka.



... och den håller dessutom till en massa roliga pysseltimmar!!!

Nedan: Så här ser det ut när du sprayar vatten på stämpeldyns-färgen som finns på underlägget.
Därefter är det bara att doppa sitt papper och prova sig fram:




Nedan: Resultat efter att jag "rivit" pappret med ett litet rivjärn ...



och här har jag använt grovt sandpapper:



Med de färdiga bakgrunderna kan man t.ex. göra egna mönstrade papper, stansa ut figurer eller bokstäver mm.




(Blomsterälvan är från ett "kit" som Stämpelboden har gett ut)
Ringarna är utstansat med hjälp av QuicKutz-dies. Även swirls på nästa kort:




Ett riktigt fint vrålåk :-)



Här är både bakgrunden och blommorna gjorda med "falskt linne" tekniken av de exempel jag visat här:




Text hjärta


Snart kommer det lite kort-exempel till som är gjorda med "Falskt linne" tekniken.
Missade du de andra falskheterna jag gjorde, klicka då HÄR!!!

Kram till er alla :-)

/Stamparina


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Tack för ett kanonbra tekniktips! Sådana kan man inte få för många av ... :)

2009-04-15 @ 21:14:16
URL: http://ullespyssel.blogspot.com/
Postat av: Britt-Marie

Åh vad fint det blev!! Detta måste jag prova, helst direkt :D

2009-04-15 @ 23:24:46
URL: http://brittaskortmakeri.blogspot.com
Postat av: stämpelboden

Häftigt,detta har jag aldrig provat så då är det väl dax nu då,

Tack för en bra tutorial

Puck

2009-04-17 @ 19:21:18
Postat av: Betty

Coolt! Vilken läcker effekt, det måste jag prova.

Tack för inspiration =)

2009-04-20 @ 09:17:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0