ProMarkers


Hej alla glada pysslare!
Vilket skitväder vi har! Igår sken faktiskt solen efter flera dagars regn och blåst, men nu verkar det vara tillbaka igen. Så har vi i alla fall haft det här i Småland, där jag bor. En bra grej med tråkväder är att man inte behöver ha så dåligt samvete för att sitta inne och pyssla, ha. Så brukar i alla fall jag tänka! :-)

Jag tänkte visa er lite hur man färglägger med de populära pennorna ProMarker.
Så här ser de ut, och finns i över 90 olika färger (nyanser).



Ni ser att de har en spets i varje ände :-)
Spetsen längst ut på calligrafidelen kan man också färglägga mycket små detaljer med, annars är den jättebra när man ska fylla lite större delar, t.ex. en himmel, men även en stor julkula etc.

ProMarkers är alkoholbaserad, vilket betyder att den löser upp vattenfasta ämnen. Jag tror vi skippar mer av den kemilektionen, fniss, men så är det i alla fall. Därför bör man tänka på vad man väljer för stämpeldyna innan man färglägger. Jag har ändå hört att det finns dem som lyckats att färglägga snyggt över en vattenfast dyna och eftersom det är en hel vetenskap hur det fungerar tror jag att det kan bero på torktiden, vilket papper man använder etc. etc.
Är man i alla fall osäker så embossa ditt motiv först!

I alla fall, jag rekommenderar att du använder en vattenlöslig dyna och där har du Adirondack (som jag använder) och Distresser, för att ta två exempel. När du stämplar med dessa dynor är det således inte bra att färglägga med akvareller, så här ska du alltså tänka tvärtom.

Här har jag använt min Adirondack (översta huvudet) - den vattenlösliga, och VersaFine - min vattenfasta, ser ni skillnaden?




Bra, så här kan det alltså bli. Färgen Blush har jag valt som hudfärg. En del använder Ivory och sedan målar kinderna med Blush, en smaksak alltså.

Vitsen med ProMarkers är att det inte blir några "ritade linjer" som det blir av vanliga tuschpennor när du färglägger med dem. Ju mer du färglägger desto mer flyter den ut (och med andra nyanser du tillsätter). Några har tyckt att det ser platt ut att färglägga med dessa pennor, men man kan skugga och få bilderna att se levande ut genom att skugga medan färgen är blöt så att säga.

Så här:
Första bilden till vänter - målad en gång med PM.
Andra bilden - jag har gått tillbaka och målat en andra gång (OBS - ej torkat emellan)
Tredje bilden - Jag har lagt en linje vid kanten med China Blue, sedan färglagt med Blue Pearl från kanten och inåt en bit tills båda nyanserna har smält in i varandra.




En litet tips om MCP ....
Man kan också prova Gamsol-målning (MCP - magic color pencils). Då färglägger man först motivet enligt bild två ovan. Därefter ritar man med "färgblyerts" med HÖG kvalité (ej akvarellpennor) där man vill ha skuggor. Sedan blöter man upp och suddar ut färgen med en stompf (en papperspenna) - cirklande rörelser - stompfen först doppad i ett lösningsmedel t.ex.  Beckers "A" Odourless - finns att köpa på vanliga färgbutiker, där man normalt sett kan handla konstnärsmaterial.




På mittbilden ser ni hur jag har ritat kanterna med färgpennan, som alltså innehåller mer färgpigment än vanliga färgblyerts. (OBS - lösningsmedel är luktfria med mycket hälsofarliga att andas in) Bevara lösningen i en glasburk med lock, och eventuellt med en svamp i, på så sätt är det lättare att få lagom mängd medel på stomfen.

Stompfar:





Några andra saker som är värt att säga om ProMarkers:

* Färgen blöder oftast igenom papper, ha ett underlägg under när du målar.
* PM är smidigt att ta med, du kan sitta och färglägga motiv vid TV-soffan, på bussen .. etc.
* Ju mer du färglägger på samma ställe, ju mer flyter den ut.
* PM är perfekt om du ritar och färglägger Manga (och seriefigurer)
* Perfekt för dig som tycker det är svårt med akvarell och Distress målning.
* Måla med cirklande rörelser eller fram-o-tillbaka, vilket sätt är en smaksak (eller vana)

Här kommer några kort färglagda med just ProMarkers:



Samma nyans är använt på Östen och på det mönstrade pappret.









Ni får gärna ställa frågor!

Kramar /Stamparina


Kommentarer
Postat av: Kamilla

Ja dom är heelt fantastiska pennor :D och vilka underbara kort du gjort!

Ps man kan tillägga att promarkers inte är syrafria...tyvärr, så ska man ha en syra fri LO (med foto) ska man inte måla med promarkers ;D

2008-11-18 @ 14:06:50
URL: http://kamillasscrapping.blogspot.com
Postat av: Lisbet

KUL - ser att ni använder min bloggrunda till era räder om er blogg.



BRA att den används för nu när jag går min runda efter bloggen så ligger ni föra mig hela tiden...



Titta gärna in:



www.articsisters.blogspot.com

2008-11-18 @ 15:53:17
URL: http://articsisters.blogspot.com
Postat av: Stamparina

Kamilla, jättebra att du nämnde att de inte är syrafria. Jag hade endast kortmakeri i åtanke när jag skrev inlägget. :-)

mvh

/Stamparina

2008-11-18 @ 17:10:28
URL: http://stamparina.blogg.se/
Postat av: Carina

Tack för tipsen att måla med ProMarkers, jag lyckas inte själv få till det med dom tyvärr :-)

2008-11-18 @ 17:45:27
URL: http://www.cinodesign.wordpress.com
Postat av: Daniela

Jätte bra tips!!

Älskar mina PM och kommer aldrig sluta använda dem tror jag. De är verkligen beroendeframkallande!

Kram!

2008-11-18 @ 19:20:37
URL: http://neliz.se
Postat av: AnnikaS

Som du vet älskar jag mina pennor, men alltid lär man sig något när man tar del av hur andra använder sina pennor!

kram Annika

2008-11-18 @ 19:48:30
URL: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com
Postat av: Ann-Louise Karlsson

Jag övar och övar. Snart dax att göra kort av övningarna. Jag har inte så många färger ännu och jag köpte på måfå när jag köpte promarkers. Man mräker rätt snart vad man saknar bara man börjar måla med dom. :)

2008-11-19 @ 08:50:32
URL: http://nuttis-scrapbooking.blogspot.com
Postat av: Cina99

Jättebra tips! Jag är "distressare" egentligen men köpte några Promarkers mest för skojs skull (man måste ju alltid kolla vad ni andra rekommenderar :) och har varit ute efter lättfattliga tips om hur man målar. Tur att ni finns ;)

2008-11-19 @ 19:27:07
URL: http://cina99.bloggagratis.se/
Postat av: Ulrika

Här är en till som gillar ProMarker-pennorna ... sen beror ju allt på vad man vill göra och få för effekter ... och kanske inte minst vilket humör man är på ... jag gillar mina ProMarker-pennor, men lika lite som jag skulle kunna tänka mig att göra mig av med dem ... lika lite skulle jag kunna tänka mig att göra mig av med Distressdynorna och -refillerna.



Ett litet tips vad gäller ProMarkerpennorna är att de kan vara alla tiders om man behöver ändra färg på något med lite blank yta (t.ex. häftklammrar eller dyligt) så fungerar dessa pennor alla tiders att färga om lite grann med. Däremot bör man ju i dessa lägen tänka på att pennorna (eller kanske rättare sagt dess färg) är transparent/halvtransparent ... målar man på något metallföremål (såsom häftklamrar) kommer de alltså fortfarande vara metallic, men man kan få dem i t.ex. en blå eller röd eller grön ton eller vad man nu vill ha för ton ... :)

2008-11-19 @ 19:34:50
URL: http://ullespyssel.blogspot.com/
Postat av: Puck i Stämpelboden

Ja,då är det väl bara att sätta igång o öva igen:-)

Tack för en bra demo

Puck

2008-11-19 @ 23:50:19
Postat av: Stamparina

Tack själv! Idag kommer det mer inspiration, men först måste jag sova (har jobbat i natt). Då blir det lite annorlunda julkort etc.

Kram

/Stamparina

2008-11-20 @ 08:02:24
URL: http://stamparina.blogg.se/
Postat av: Marie/bat3

Östen som skickar iväg stjärnor gillar jag! Skall nog försöka göra något liknade. Jag har ju både Östen och textstämpeln.

2008-11-20 @ 12:25:53
URL: http://bat3.nu/marie/
Postat av: Elisabeth

Nu fick du ju mig att vilja prova! Jag som är en utpräglad penselförare... Ser ut att kunna vara bra i alla fall.

2008-11-20 @ 15:26:31
URL: http://paperart.wordpress.com
Postat av: Pernilla

Tips på en bra nätbutik med dessa? De verkar tokroliga att använda :D

2009-10-12 @ 09:20:26
URL: http://www.lovebuz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0