Magic Card / OH del 1


Hej alla :-)

Nu börjar det närma sig sommarlov och semestrar, härligt! Kanske ni har bokat och har fullt upp med sol, bad och sevärdheter, eller kanske en del av er firar semester genom att bara koppla av med hobbies som t.ex pyssel. För mig egen del blir det väldigt blandat.

En liten serie i två delar kommer här med tips om hur man kan använda Overhead plast (eller OH-film som det också heter). Ett tips är att man köper ett paket och delar med vänner, eftersom de tyvärr inte är så billiga i inköp. Ca 139 för 25 ark är ett exempel och det är Clas Olsson.

* Du kan EMBOSSA på OH-film
* Du kan skriva ut på OH-film, ev embossa efteråt.

MAGIC CARD - är väl passande till Stämpelboden som har MAGI som "image". :-)
Ett litet sött kort som är fint för sig själv eller för att sätta på ett kort eller scrapbookinglayout.




Dra i bandet så får blomman färg, ett hemligt meddelande kan också skrivas:




De här två bladen är 5,3 x 3,7 cm vardera.
Stämpla med en ljusare färg och färglägg. Embossa med t.ex. svart på OH-plasten.
Du kan först mäta upp det vänstra bladet, när det är färdigt kan man klippa plasten efter det, så passar det perfekt.




Limma ihop de båda bladen (plasten överst) längst upptill med en tunnare dubbelhäftande tejp, sätt i ett band också.


Här är mallen för själva kortet. Utvikt är det 12 x 9,3 cm. För att göra ett större kort kan man givetvis dubbla storlekarna osv.





Utklippt/skuret och färdigt för att sättas ihop:




Klipp till en "ränna" som är lika lång som "blomkortet".
Gör ett "armband" också som ska glida fritt över rännan. Det ska limmas ihop med sig själv, men inte med själva rännan:




Här är baksidan av kortet. Limma fast rännan i mitten på den vänstra fliken, längst upp och nedtill. Det går bra med tunn dubbelhäftande tejp.
Limma också fast en "ränna" som är nästan lika lång som ramen i mitten av kortet, alltså ca 4,5 cm. Den är bigad/vikt en gång och fastsatt med dubbelhäftande tejp (se bild).




Se till att "armbandet" till vänster är placerad längst ner på rännan.
Limma på rännan i ramen och vik upp den nedre fliken




Placera in blomkortet.
I ordning blir det: Ramen - plasten - nedre fliken och så den färglagda blomman.
Se till att plasten placeras i rännan som finns i ramen.

Limma på "armbandet" (jag har hela tiden använt dubbelhäftande tejp.)




Vik in den vänstra fliken så att "armbandet" limmas fast på blomkortet.
Limma och vik in den högra fliken.




Det var många moment, men ställ gärna frågor i inlägget så svarar jag på dem så fort jag kan :-)

Här kommer ett kort som också är gjort ungefär på detta sätt:






Kram
/Stamparina

Snart kommer det fler tips till OH-film.


Kommentarer
Postat av: ida/tatoo rosen

Wow vilken häftig teknik :-) Måste inhandla OH- plast!

2009-06-04 @ 17:06:13
URL: http://omida.blogspot.com
Postat av: Yvonne

Alltså JÄTTEfiffigt och kul men jag fattar noll =((

Får väl läsa många gånger och prova sen =))

Kramar om er!

//Y

2009-06-04 @ 19:01:08
URL: http://yvonnesscrapkort.blogspot.com
Postat av: AnnikaS

Fiffigt, men det ser pilligt ut!

kram Annika

2009-06-04 @ 19:09:57
URL: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com
Postat av: Malin Erika

Oj vad snyggt! Det måste jag prova någon dag.

2009-06-05 @ 10:52:16
URL: http://blogg.malinerika.se
Postat av: Setterfreak

Hej alla gulliga pysslare....

Se till att ni köper rätt OH bara!!!

Det finns OH som endast är för att skriva för hand på...dock lite billigare...

MEN den gör "underverk" med skrivaren....brukar leda till att man får köpa ny skrivare eller laga den man har för massvis av pengar.....

Har jobbat på en boklåda i Alingsås och där såldes det fel en gång till en kund.....slutade då för ca 10 år sen att vi fick en räkning på en kopiatorreparation......

Så det är bara ett tips!



Stamparina du är lika cool som alltid.....

fattar inte var all tid och idéer osv samt ork kommer ifrån....



Själv har jag en liten kattmamma med bebis som occuperar pysselrummet igen...fast denna gången hoppas jag att jag får ha mitt pyssel ifred.....:( förra kulle var "DYR" i drift.....alla mina blommor, massvis av papper, Cuttlebuggen låg på golvet periodvis...Tack och lov att CB:n fungerade som den skulle efter fallet från pysselskåpet......blommorna fick jag ju dock skrapa loss från golvet med rakblad...då de tagit svängen förbi vattenskålen :)



Kramar från Ulle



2009-06-05 @ 12:04:19
URL: http://setterfreak.blogg.se/
Postat av: Stamparina

Yvonne: Ja, det ser lite pilligt ut vid första anblicken, men är det någon del som jag inte beskrivit tillräckligt bra, säg bara till så ska jag försöka reda ut det lite extra. :-)

2009-06-06 @ 17:30:44
URL: http://stamparina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0