Falsk inspiration av Stamparina

Hejsan alla pysselsugna!

Hoppas solen skiner hos er också och att knopparna brister som de gör hos mig. Jag vill verkligen inte ha bakslag i vädret nu, även om man nog får räkna med det (?)

Kyckling som står på huvudet

Jag tänkte först visa lite...
 
Falsk batik

Jag har på rispappret nedan stämplat SWIRL med VersaMark dynan och därefter emobossat med klart (clear) embossingpulver. På så sätt skiner pappret som ligger under igenom.

Här kan man stanna, och använda det som ett bakgrundspapper / mönstrat papper.



Vi kan också fortsätta :-)

Kyckling som vinkar

* Jag använder ett "glatt" underlägg. Här ett flergångsbakplåtspapper, oj, det blev ett långt ord!!! :-)
* Drar med olika vattenbaserade stämpeldynor på underlägget
* Sprayar över med vatten så det blir denna effekt:



Exempel på vattenbaserade dynor:
Impress
Adirondacks Dye ink
Distress

Jag lägger mitt rispapper (Mulberry) i färgsmeten ...



... och hänger upp det på tork!



Kyckling som funderar vänta, vänta ... tills det torkar ...

Här har jag gjort ett kort av min falska-batik-bakgrund:



Du kan också prova att göra "Falsk batik" på Vellum, som är lite likt smörgåspapper.
Här är ett sådant exempel:



Självklart blir det bättre effekt med fler färger än vad jag använt här.

Kyckling som står på huvudet

Falsk akvarell gör du så här:

Det finns flera sätt. :-)

* Du kan måla direkt på stämpeln med tuschpennor,
spraya med vatten på stämpeln och sedan göra ett stämpeltryck.
* Du kan dutta färg från stämpeldynan som "vanligt", spraya med vatten på stämpeln och göra ett stämpeltryck

* Man kan också väta pappret först, så här:
1. Från en sprayflaska med vatten
2. Med en stor pensel med vatten
3. Direkt under kranen
- därefter gör man stämpeltryck som vanligt,
- med färg från dynor eller tuschpennor. Vattenbaserade!

Här nedan har jag använt en och samma vattenbaserade stämpeldyna och hela tiden samma stämpel - swirls.
Skillnaden i motivet blir olika hur vått pappret är och hur mycket färg man har på stämpeln. Man kan stämpla en gång på kladdpapper först, för att få en ljusare färg på motivet.



Jag har gjort en bakgrund, där jag först vätt pappret - och sedan gjort stämpelavtryck i det våta.

Jag har färglagt påskkärringen med samma färger.
Alltså duttat färg från stämpeldynan på ett akrylblock, hämtat färgen med vatten och pensel och färglagt motivet.




Jag kommer tillbaka med fler falska grejer framöver!
Hoppas ni vågar att slabba ordentligt och prova allt! :-)

Ett kort till med "Falsk akvarell" tekniken:




Kyckling, platt fall

Lite extra påskkortsinspiration ...



Kyckling som står på huvudet




I detta inlägg har dessa stämplar använts:


Häxa med kaffekanna  Ris   Gammal smal gumma

Mangahäxa  Text

Kycklingrace

Stenar  Swirl1 vänstersvängd


 Eklöv    Påsklilja.


Våriga kramar
/Stamparina


Kommentarer
Postat av: Setterfreak

Du rockar fett! Man blir ju bara så glad och inspirerad av dina kort och alla tekniker, gillade kortet med påskliljan på som var helt suddig! Alla ni DT's är bara så grymma.....

Hann inte med att göra några inchisar :-(

Har haft datorn på lagning utan resultat....

hämtar den och en ny idag, där förhoppningsvis internet fungerar också....:-)

Igår då jag trodde jag skulle pyssla lite då ingen dator fanns fick jag ett "dåligt" samvete av min kära sambo... som påminde mig om några hundtäcken som skulle sys och klippas...

Så där försvann min pysselkväll, men det är klart att ibland skall man nog prioritera sin firma så man har råd att köpa ny dator :-) Fast nu var det ju dock ett täcke till min älskade Linus och han går före ALLT!



Kramar från Setterfreak

2009-03-18 @ 13:23:52
URL: http://setterfreak.blogg.se/
Postat av: puck

Snyyyyygt.....

Nu skall jag testa detta ,det ser iallafall enkelt ut när du visar detta ,sen får vi väl se om det är så lätt???

Tack för kursen

2009-03-18 @ 16:28:22
Postat av: MiaS

Tack för tipsen! Gillar verkligen den falska akvarellen. Och korten är verkligen snygga.

2009-03-18 @ 17:05:34
URL: http://miascardsandstuff.blogg.se/
Postat av: Maritha //Dilorf

Såå läckert!! Tack för all inspiration!

2009-03-18 @ 17:58:54
URL: http://dilorf.frolid.eu
Postat av: Christine

En vårkram till dig med. Vilka underbara kort och kul att se hur man gör "falsk akvarell". Nu blir det testing testing:))

Christine

2009-03-18 @ 20:07:14
URL: http://christinereinhold.blogspot.com
Postat av: Annika/Stämpelboden

Tack för det Carina, behöver lite inspiration och var kan man få bättre sådan än från dig.......

Fina och roliga kort...som vanligt ;)

Kramar



2009-03-19 @ 06:44:21
Postat av: lillis70

Oj vad vårfint det var här!!! Mycket inspiration för påskkorten som jag är sugen på att göra :-)

2009-03-19 @ 14:29:25
URL: http://lillis70.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0